【NGS ver.2インタビュー】新アクションシステムや新フィールドにかんする続報も。シリーズプロデューサー木村裕也氏が語る2024年『NGS Ver.2』

電撃オンライン
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 セガが運営するオンラインRPG『PSO2 ニュージェネシス(NGS)』。2023年12月には初のハーフアニバーサリーキャンペーンとして“超・創世祭”を開催するなど、さまざまなアップデートを日々実施しています。

 12月に配信された情報配信番組“NGSヘッドライン”では、2024年前半のロードマップが発表されており、今年の『NGS』にも期待が高まっています。そこで、今回はシリーズプロデューサーである木村裕也氏に2024年前半のロードマップについてなど、気になる質問をぶつけてみました。


  • ▲シリーズプロデューサーの木村裕也氏。

⇒translated English version from here.

新フィールドや新アクションなど2024年ロードマップについてシリーズプロデューサー木村裕也氏が語る【NGS Ver.2インタビュー】

2.5周年キャンペーン“超・創世祭”

――『NGS』サービスイン2.5周年では、“超・創世祭”と題してさまざまなお得なキャンペーンを実施しています。今回、2.5周年というタイミングでこのような大きなキャンペーン(超・創世祭)を実施した理由は?

 2023年8月以降に配信されたコアユーザー向けのバトルコンテンツの参加ハードルが高く、またコンテンツに参加した場合もコンテンツ報酬が、難度やプレイ時間に見合ってないと感じる方も多くそういった状況の中、プレイを途中で諦めてしまった方がいらっしゃいました。

 そういった状況を受けて、10月、11月に調整を行ったことで、以前よりもゲーム内を正常化させることができたと思います。そこに加え、12月からはさらなる緩和や報酬の見直しを行うことで、以前よりも遊びやすくなった『NGS』をぜひ、休眠ユーザーや新規ユーザーにプレイいただきたいと考えました。

 そのため、大盤振る舞いのキャンペーンを実施することで、休眠や新規ユーザーに呼びかけしやすくするためと、『NGS』をいつもプレイいただいているアークスのみなさんへの感謝のために、『PSO2』シリーズでは初となるハーフアニバーサリーの祝うイベントを開催することになりました。

――“超・創世祭”にかんして、ユーザーの反応はどうでしたか?

 おおむね好評いただいており、アクティブユーザーも増加しています。この反響を受けて、今後、毎年のハーフアニバーサリー恒例企画にしていくことも考えています。

――キャンペーン内の施策で「超・新規&復帰アークス呼びかけキャンペーン」も実施されていますが、新規や復帰者などは増えているのでしょうか?

 復帰ユーザーは確実に増えていますが、新規ユーザーは、正直なところそれほど増加はしていません。復帰・新規ユーザーともに、継続率が向上しているので、結果として12月~1月にかけてアクティブユーザー全体が高い水準で、キープできている状況です。

2024年ロードマップ

――新アクションシステムについて映像が公開されましたが、『PSU』のキャストのSUVウェポンのような印象も受けました。具体的にはどのような新アクションとなるのでしょうか?

 『PSO2』の「ダークブラスト」のような、戦闘中に条件を満たせばいつでも発動可能な、一時的な超強力戦闘モードのようなシステムになります。

――新アクションで戦う場合は、武器はどのような扱いとなるでしょうか?

 装備中の武器は、発動中使用できなくなります。また、攻撃力や防御力は、装備中の武器防具の性能は反映されません。



――すでに発表のあった新フィールドですが、都市のような映像が公開されました。『PSO2』でいえば東京やラスベガスといったフィールドに近しい印象を受けますが、どういったコンセプトのフィールドになるのか、教えていただけますでしょうか?

 現時点で、あまりお話できる情報はありませんが、お伝えできる範囲ですとこれまでのリージョン配信ほどの規模感はなく、例えば、シティやアークス拠点のような非戦闘空間はありません。ただし、ルシエルよりは規模が大きなフィールドになる予定です。



――2023年10月にクラスレベル80が解放、そして1月31日にはクラスレベル85の解放が予定されています。かなり解放までの期間が短い印象を受けますが、早めに上限解放した理由は? また、クラスレベル90解放にかんしては、同じく早めに解放となるのでしょうか?

 一番の理由としては、「クヴァリスリージョン」へのハイランク追加のアップデートにおいて、エネミーが強くなるのにあわせて、プレイヤーも強くなるようにしたかったからです。クラスレベル75解放は「エアリオ」、80解放時は「リテム」のアップデートにあわせて実施してきましたので、その流れに沿ったものです。

 ただし、クラスレベル90解放以降の実施時期については、リージョンのアップデート時期に関わらず、85解放後のゲーム内の状況をみて判断したいと思います。

――新タイプの常設パーティクエストが実装されるとのことですが、どういった内容のクエストなのでしょうか?

 フィールドに次々と現れるエネミーを、制限時間内にどれだけ倒すことができるかチャレンジするクエストです。過去に期間限定クエストとして配信した「陽炎の攻防戦」、「夜寒の攻防戦」に近しいものですが、より広大なフィールドにエネミーが登場するため、パーティーメンバーの協力が不可欠です。

 さらに、一定時間自分の能力を強化する特殊なオブジェクトも登場します。どのタイミングでこのオブジェクトを利用するかの判断もクエスト攻略の重要なポイントです。

 本クエストは通常版、高難度版の2種類のクエストを用意しているので、ぜひ通常版から挑戦してみてください。

ゲームについてのさまざま

――クリエイティブスペースが実装されて半年が経過しましたが、反響はいかがですか? また、プレイヤーのどの程度の人がプレイしているのでしょうか?

 直近データですが1週間のアクティブユーザーで、1度でもスペースに入室しているユーザーさんは50%以上いて、何かしらスペースの編集をされる方は、全体の20~30%になります。


――アイテムのドロップ率にかんして、ユーザーの間で不満が出ているようなタイミングがありましたが、現在はどういったバランスに調整しているのでしょうか?

 ドロップ率は、実装後に全シップで1日に何個がドロップして、何個が装備されるようにするかといったことを決めて、対象コンテンツの参加率やクリア率を予測し、逆算したうえで設定しています。しかしながら、8月ごろの配信コンテンツについては、当初に期待してたコンテンツの参加率やクリア率に至っておらず、結果、想定していたドロップ数や装備数を下回っていたという状況がありました。さらに、この想定と実績のズレに対して、対策が遅れてしまったとう反省がありました。

 そのため現状は、対象コンテンツの参加率やクリア率の予測精度を上げるとともに、実装後に想定からずれがあった場合は、すぐに何かしらの対策が打てる体制にしています。

――以前のインタビューでは新クラスにかんして「検討している段階」というお話でしたが、進展はありますか?

 新クラスについては、今のところお話できることはありません。現状は、既存クラスの調整や、ロードマップで発表した新アクションシステムのような全プレイヤーにとって新しい遊びが生まれるようなアクション追加を優先したいなと思っています。

――最後にユーザーへのメッセージをお願いします。

 アークスのみなさん、いつも『NGS』を応援いただきありがとうございます。

 昨年『NGS』は、「スレイヤー」や「クリエイティブスペース」など、評価が高いアップデートができた半面、高難度コンテンツや報酬など設計で、反省すべき点も多くもありました。その反省を生かし、すべてのプレイヤーにとって、より遊びやすい『NGS』を目指して行きたいというのが2024年の抱負です。

 また、先日ロードマップを公開しましたが、2024年も昨年同様、1~2週間に1回のペースで、新しいクエストを配信し、新たな遊びをどんどん提供していければと思います。また夏には、待望の新フィールドや新たなアクションシステムの実装も予定されていますので、しばらくお時間をいただきますが、期待してお待ちいただければと思います。

 2024年も『NGS』をよろしくお願いします。

【English Version】NGS ver.2 Interview.

Introduction, and the 2.5-Year Anniversary

――NGS, celebrating 2.5 years since it went online, is holding various special campaigns as a part of the “Super Genesis Festival.” What is the reason for holding a campaign as large as the Super Genesis Festival at the timing of 2.5 years?

 The battle content we released from August 2023 was geared towards the hardcore players, had very difficult conditions to participate, and even if you could, the rewards didn’t quite live up to the difficulty and the play time required. Many players were dissatisfied with this and ended up giving up on the game.

 Given that, we made adjustments in October and November, and I believe we were able to get the game to a more normal state than before. Additionally, by easing more of the restrictions and re-working the rewards, we’re hoping that NGS has become more easier to play than before, so that players will return to the game, as well as to entice new players.

 So we decided to hold an event to celebrate a half-anniversary, the first of its kind for the PSO2 series, filled with lavish campaigns, to not only try and bring back dormant players and entice new players, but also to show our gratitude to our ARKS who are enjoying NGS.

――What has the player response been to the Super Genesis Festival?

 It’s generally been favorable, and we’ve seen an increase in active players. As such, we are considering making this an annual half-anniversary tradition in the future.

――One of the events being held is the “Super New & Returning ARKS Call-to-Arms Campaign.” With this, have you seen an increase in new and returning players?

 We have seen a definite increase in returning players, but to be honest with you, not that many new players. The retention rate of both returning and new users has been increasing, resulting in a high overall active user rate from December to January.

About the 2024 Roadmap

――A video was released showing the new action system, which I felt was similar to the SUV weapon for the PSU CAST. Can you give us more specifics on what the new action will be (at least, as much as you can share).

 Similar to Dark Blast in PSO2, it’s a very powerful battle mode where, if you fulfill the conditions during battle, you’ll be able to activate it at any time during a set period of time.

――How will the weapons be handled when fighting with the new action?

 You will not be able to use your equipped weapon while the action is taking place.

 Also, it will have no effect on your attack or defense power, or the functionality of your equipped weapons and armor.



――We’ve already gotten a peek at the new field that’s been announced, which seems to be an urban landscape. It’s similar to the fields of Tokyo and Las Vegas that were in PSO2, but could you tell us a bit about the concept for this field?

 There isn’t anything I can say at this time, but what I can tell you is that it won’t be the same scale as the regions we’ve released up to now. For example, there won’t be any non-combat sectors such as cities or bases. However, we’re planning for it to be of a larger scale than Leciel.



――In October 2023 class level 80 was unlocked, and class level 85 is going to be unlocked on January 31st. I feel this is a rather short time between unlocks, so is there a reason for releasing the limits early? Will the unlock for class level 90 be at the same quickness as well?

 The primary reason was that in the additional high-rank update to the Kvaris Region, the enemies became stronger, so we wanted the players to become stronger as well. We’d unlocked class level 75 with Aelio and 80 with Retem, so we went along those lines.

 However, for the class level 90 unlock, we will take a look at the state of the game after the level 85 unlock and make our decision from there, regardless of the Retem update.

――A new type of permanent party quest is going to be implemented, but what kind of quests will it be?

 It’s a challenge quest to see how many enemies you can defeat within a limited time as they appear one after the other in the field. It’s similar to the Blazing Battle and Night Chill Battle quests, but as the field that the enemies will appear in is much more expansive, you will need the help of your party members.

 Also, we’re introducing a special object where your abilities will be enhanced for a set period of time. Figuring out when to use this object will be an essential part of taking on quests.

 This quest will have two versions, regular and high-difficulty, so please give it a shot starting with the regular version.

About the Game

――It’s been half a year since the Creative Space was released, how well has it been received? How many players are engaging with it?

 According to the latest data taken over a week for active players, more than 50% of players have entered the space at least once, and about 20-30% of the whole have made some edits to their space.


――There was a time when players were dissatisfied with the item Drop Rate. Currently are you making any balance adjustments towards that?

 The Drop Rate is calculated backwards by predicting the content participation rate and the clear rate, then determining how many are dropped per one day across all Ships, and how many are equipped. However, the content distributed around August did not meet our initial expectations for participation and clear rates, and due to that the number of drops and the items being equipped was lower than we’d anticipated. I regret that our response in addressing that gap between our predictions and the actual results was delayed.

 For that reason, we are currently working to improve the accuracy of our predictions for participation and clear rates for each content, and to establish a system that will allow us to immediately take some countermeasures if things are different from our forecasts after implementation.

――In the previous interview you said that you were still at the consideration stage for the new class, so have there been any developments since then?

 At present I can’t really talk about the new class.

 Currently, we are prioritizing adjusting the existing classes, and adding actions that will lead to new ways of playing the game, such as the new action system that was shown in the road map.

――In conclusion, is there anything you’d like to say to the players?

 I’d like to give my thanks to our ARKS for their continued support of NGS.

 Last year for NGS, while we did have updates that were well-received, such as the Slayer class and the Creative Space, there were also some things that we need to reflect on, such as the settings for the high-level difficulty quests and the rewards. One of our aspirations for 2024 is to reflect on those issues and make an NGS experience that’s easy to play for all players.

 Additionally, as we revealed in our recently released 2024 roadmap, we plan to release a new quest every one to two weeks, delivering more new ways to play. Also, in the summer, we are planning on implementing a long-awaited new field and a new action system. These things may take some time, but I hope you will look forward to them.

 I hope for your continued support for NGS in 2024 as well.

■『PSO2 ニュージェネシス』パッケージ版

(C)SEGA

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